Avantouinti pitkäaikaiseksi harrastukseksi

Avantouinti

Avantouinti

Suurin osa suomalaisista on varmaankin jossain vaiheessa kokeillut avantouintia edes kerran tai pari, mutta harva tietää, että siitä voi tehdä pidempiaikasisenkin harrastuksen josta järjestetään jopa suomenmestaruus- sekä maailmanmestaruuskisoja. Tämä saattaa kuulostaa vallan hurjallta hommalta, etenkin jos on tottunut vain kerran kastautumaan nopeasti avannossa saunasta päin.

Lajin parissa myös kilpaillaan

Suomessa näitä talviuimareita on jopa 120 000 henkilöä, jotka koostuvat yhtä lailla miehistä kuin naisistakin. Kilpailutoimintad lajin parissa tapahtuu 25 metrin altaassa, jossa nämä kylmää pelkäämättömät huimapäät ottavat mittaa nopeudesta. Kilpailu voi olla myös avantouinnissa viestikilpailu joukkueena. Ensimmäiset avantouinnin kisailut pidettiin Tampereella vuonna 1989, ja osanottajia oli tuolloin 110 kappaletta.

 Avantouinnista on hyötyä myös terveydelle

Vaikka tämä jäädyttävä aktiviteetti voi kuulostaa jopa epäterveelliselle, on siitä hyötyä monelle kehon toiminnalle. Luonnollisesti tällainen valtaisa, yhtäkkinen lämpötilaero parantaa verenkiertoa, etenkin ääreisverenkierron osalta. Saattaa kuulsotaa hyvin radikaalilta, mutta näin saat veren kiertämään varpaissa ja sormissakin. Pelkän verenkierron lisäksi siitä on apua ja ennaltaehkäisyä myös muihin vaivoihin. Se auttaa monenlaisiin lihaskipuihin ja jäykkyyksiin muun muassa selän ja niskan alueella. Lisäksi sen uskotaan vähentävän nivelkipuja ja jopa masentuneisuutta ja astmaa. Joillain vanhemmilla ihmisillä voi kuitenkin olla tunne, että he eivät yksinkertaisesti pysty mennä avantoon. Ihminen tietääkin siis, jos se on liian radikaali temppu omalle keholle, sillä sydämelle tämä on omalla tavallaan melkoisen raskasta. Verisuonten supistuminen nimittäin nostaa hetkellisesti sydämen syketaajuutta, ja etenkin saunomiseen yhdistettynä tämä yhtäkkinen lämpötilamuutos on raskas.

Lämpötilamuutos on myös suuri, mikäli upottaa päänsä veteen. Tämä ei ole suositeltavaa, sillä se voi jopa aiheuttaa alilämpöisyyttä.

Talviuimarin varusteet

Jotta vältyttäisiin näiltä epäsuotuisilta vaikutuksilta, uimarilla on simmareiden lisäksi hyvä olla muutama muukin varuste. Etenkin kylmällä pakkassäällä on hyvä pitää pipoa päässä avantoon mennessä ja siellä uidessa. Monilla on myös erityisesti avantouintiin suunnitellut jalkineet. Tämä helpottaa etenkin avannosta pois tullessa kovalla pakkasella. Jos nouset jäisestä vedestä ja tallustat sen jälkeen jäällä tai lumella, voi tuntua, että jalkasi jäävät hieman jäätikköön kiinni. Kengät ovat siis oivallinen varuste. Rajulta kuulsotavan lajin terveysvaikutukset jäävät kuitenkin huomattavasti positiivisen puolelle, joten käyhän lähipitäjäsi avantouintipaikass arohkeasti koittamassa talviaikaan.

Avantouimarin kengät